Både säljare och köpare kan uppleva situationer där de anser att mäklaren agerat felaktigt eller inte uppfyllt sina skyldigheter. Här går vi igenom vad du kan göra vid en tvist och vilka instanser du kan vända dig till.
Artikelns innehåll:
1. Tvist mellan SÄLJARE och mäklare
2. Tvist mellan KÖPARE och mäklare
Tvist mellan säljare och mäklare
Som säljare kan du hamna i tvist med din fastighetsmäklare om du anser att denne inte fullföljt sina uppgifter korrekt. Några vanliga orsaker till konflikter är:
- Felaktig marknadsföring – Om bostaden presenteras på ett vilseledande sätt.
- Bristande information – Om mäklaren inte informerar om viktiga detaljer kring försäljningen.
- Felaktiga kostnader eller arvoden – Om du anser att mäklarens arvode inte är enligt avtalet.
Vad kan du göra som säljare?
- Gå igenom förmedlingsavtalet – Kontrollera vad som avtalats och om mäklaren har brutit mot avtalet.
- Kommunicera med mäklaren – Försök lösa problemet direkt med mäklaren.
- Kontakta mäklarfirmans ansvariga – Om du inte når en lösning kan du ta ärendet vidare till mäklarens arbetsgivare.
- Vänd dig till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) – Om du anser att mäklaren brutit mot lagen kan du anmäla denne till FMI. De kan inte ge dig rätt till ersättning, endast dela ut ”straff” till mäklaren.
- Vänd dig till fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN) – Där kan ekonomiska tvister mellan mäklare och säljare avgöras och du kan få rätt till ersättning. Du måste först ha framställt ett krav om ersättning till mäklaren som nekats innan du kan vända dig till FRN.
- Anlita juridisk hjälp – Vid större ekonomiska tvister kan en jurist hjälpa dig att driva ärendet vidare till Tingsrätten om inte FRN ger det utslag du önskat.
Tvist mellan köpare och mäklare
Som köpare kan du uppleva att mäklaren inte varit tydlig i sin kommunikation eller att du blivit vilseledd i samband med köpet. Vanliga orsaker till tvister är:
- Missvisande annonsering – Bostaden beskrivs på ett sätt som inte överensstämmer med verkligheten.
- Felaktig budgivning – Om du misstänker att budgivningen manipulerats.
- Bristande information om juridiska villkor – Om mäklaren inte informerat om exempelvis servitut eller andra belastningar på fastigheten.
Vad kan du göra som köpare?
- Samla bevis – Spara all kommunikation och dokumentation kring köpet.
- Kontakta mäklaren – Ta upp dina invändningar direkt och se om det går att lösa.
- Vänd dig till mäklarfirmans ledning – Om problemet kvarstår kan du kontakta mäklarens chef.
- Gör en anmälan till FMI – Om du misstänker att mäklaren brutit mot god fastighetsmäklarsed.
- Anlita juridisk hjälp – Om tvisten gäller stora belopp kan det vara värt att anlita en jurist.